Aszály-veszély

Az emberi szervezet akár egy vízierőmű: ha nem kap elegendő folyadékot a működéshez, előbb csökken a teljesítménye, majd egyszerűen leáll. Már 2 százalékos hiánynál hanyatlik a figyelem, romlik a fizikai teljesítmény, s az ember feje is belefájdulhat. Aztán ahogy tovább nő a folyadékhiány, jön a szédülés, a szapora légzés, a zavartság, a fájdalmas izomgörcsök, s végül összeomlik a keringés. Vannak, akiknél az enyhébb kiszáradás is súlyosabb következményekkel jár. Ilyenek például a diabéteszesek, akik vérének cukorkoncentrációja vészesen felszökhet a folyadékvesztéstől.

A már tüneteket is okozó kiszáradást egyébként egészen könnyű összehozni. Például - mivel az idősebbek testtömegének cca. 50 százaléka a víz - egy 60 kg-os embernél a 2 százaléknyi hiány mindössze 6 dl deficitet jelent. Ez különösen csekélynek látszik, ha azt az általában elfogyasztandó napi folyadékmennyiséggel vetjük össze.

Általában úgy kalkulálnak, hogy átlagos körülmények között egy felnőtt embernek a napi veszteségei pótlására 2-2,5 liter vízre van szüksége. Ennek kisebb részét megtermeli a saját szervezete, körülbelül fél liter bekerül a táplálékaival, s marad mintegy 1,5 liter, amit meg kell innia. Persze vannak helyzetek, amikor sokkal többre van szükség a szervezet normális hidratáltságának a fenntartásához. Ilyenek például a lázas betegség, a hányás, a hasmenés, a fizikai megerőltetés, amikor akár két-háromszorosára is nő a folyadékigény.

A meleg, s a fokozott izzadás miatt a nyár szinte állandó vészhelyzetet teremt, mert sokan még a minimálisan szükséges napi 6-8 pohár folyadékot sem veszik magukhoz. Az élet itt is cáfolja azt a klasszikus hiedelmet, miszerint az emberi szervezet tudja, s jelzi, hogy mire van szüksége. A valóság ezzel szemben az, hogy a szomjúságérzés igencsak megbízhatatlan. A biztonságos folyadékpótlás rutinját pedig nagyon lassan tanulja meg az ember, s amit begyakorolt, azt viszont igen hamar kezdi elfelejteni. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSZ) szakmai hírlevele szinte minden évben szentel legalább egy tematikus számot a hidratáció nehézségeinek. Az általuk közölt adatokból is kitűnik, hogy a gyerekeket és az idősebbeket fenyegeti leginkább a kiszáradás. A kicsiket gyakran elsodorja a játék, észre sem veszik, hogy szomjasak. Pedig nekik eleve viszonylag több folyadékra lenne szükségük, s a veséik sem eléggé fejlettek a tartalékolásban. A felnőttek egy része már az ötvenes éveiben is kevesebbet iszik. Az öregedéssel aztán egyre megbízhatatlanabb lesz a szomjúságérzékelésük, amit még egyes gyógyszerek is ronthatnak. Végül pedig az elhatalmasodó feledékenység teheti teljesen bizonytalanná a folyadékpótlásukat.

Az MDOSZ hírlevelében idézett adatok szerint az idősek 20-30 százaléka dehidratált, azaz a kiszáradás jeleit mutatja. A gyereknél hasonlóan riasztó a helyzet: egy a közelmúltban végzett honi vizsgálat szerint például a 7-10 évesek negyedének a folyadékfogyasztása nem éri el még az ajánlott napi mennyiség 70 százalékát sem.

Bár a hidratáció legmegbízhatóbb eszközének az egyszerű vizet tartják a szakemberek, a kiszáradás elleni védelem kulcsa a változatosság lehet. Sokak számára egyszerűen unalmas napi 6-8 pohár vizet meginni, amikor annyi csábítóbb lehetőséget ismernek... A dietetikusok szerint kutatások is megerősítették, hogy akik naponta többfélét isznak-esznek, azok nagyobb eséllyel jutnak hozzá a számukra szükséges folyadékmennyiséghez is.

A változatosság azért is nyerő, mert - a tiszta vizet nem számítva - a különféle italoknak mind van valami további hatásuk is a hidratáláson kívül, ami miatt esetleg túladagolhatók. Azt ma már mindenki tudja, hogy rossz választás a cukros üdítőkkel való folyadékpótlás: élettanilag hasznos anyag nincs bennük, viszont annál több "üres kalória", amit ha nem égetnek el fizikai munkával, gyilkos zsírként rakódik le a szervezetben. Ezzel szemben például a tejnek jó híre van: amellett, hogy hidegen még szomjoltónak is remek, egy sor fontos ásványi anyagot, vitamint is tartalmaz. Csakhogy a tej sem energiamentes: egy pohárnyi sovány, 1,5%-osban is van 98 kcal. Ez elsőre nem látszik soknak. Ám ha valaki a teljes ajánlott, 1,5-2 literes folyadékbevitelét tejjel fedezi, máris olyan 800-1000 többletkalóriával billenti meg a napi energiamérlegét. (Ez a teljes napi szükségletének fele-harmada!)

Hasonló a helyzet az ugyancsak jó hírű valódi gyümölcslevekkel is. Javukra írható a vitamin- és rosttartalmuk, ám ezek is koncentrált energiaforrások. 2dl 100%-os narancslé is tartalmaz 96 kcal-át. Így egy naphosszat tartó "egészséges" gyümölcslevezés ugyancsak egy kisebb hizlalókúrának számít.

Gondolhatnánk, hogy az ásványvizekkel aztán már tényleg semmi baj nem lehet, a bennük oldott ásványi anyagok csak jót tesznek a szervezetnek. Ám a dietetikusok arra figyelmeztetnek, hogy még ezeket is célszerű váltogatni. Valamely vegyület túladagolását az is segít elkerülni, ha eleve az alacsony ásványianyag-tartalmú (500 mg/l alatti) palackos vizek közül választanak. Fő folyadékpótlónak különösen szerencsések az olyanok, amelyeknek a nátriumtartalma kifejezetten alacsony (kevesebb mint 20 mg/l). Ugyanis a vízzel megivott nátrium ugyanúgy terheli a szervezetet, mint az ételekkel elfogyasztott konyhasó.

A vízivás esetleges unalmát lehet enyhíteni az ízesítés variálásával is. Segíthet egy kis hozzáadott citromlé, vagy belefőzött teafű, illetve kávé. Bár ez utóbbiak - a koffeintartalmuk miatt - pörgetik is a szervezetet, így nem ajánlhatók parttalan fogyasztásra. A koffeinnek ráadásul van vízhajtó tulajdonsága is, ahogy az MDOSZ hírlevelében írják: 1 mg koffein 1,17 ml vizet hajt ki. Emiatt egy presszókávé inkább szárítja a szervezetet, ám egy tejes- vagy hosszú kávé már pozitívan járulhat hozzá a folyadékmérlegéhez.

Az alkoholt ugyancsak a vízhajtó tulajdonsága miatt tartják alkalmatlannak a folyadékpótlásra. Aki volt már valaha másnapos, az érezhette is, hogy miért. Ugyanis a másnapi kellemetlen tünetek javáért éppen a szesz okozta kiszáradás a felelős. Ám mint a kávénál, itt is számít a higítás: például a nagyon laza fröccsök már többet hozhatnak, mint visznek.

A szomjúság érzésének hiánya, illetve a feledékenység ellen be lehet vetni bizonyos trükköket is. Például az iváshoz kötődő rituálék bevezetését. Lehet ilyen akár a tízórai tejeskávé, az ebédet lezáró gyümölcslé vagy az ötórai tea... A lényeg, hogy ilyenkor nem kell érezni a szomjúságot, az ivást a napirend diktálja. Van, akinél pedig az jön be, ha a tervezett napi vízadagját minden reggel kiméri egy palackba, s maga elé teszi a munkaasztalra. Így este rögtön látja, hogy aznap rendben megitta-e a magáét?

Sokat segíthet az ügyes ételválasztás is. A nagyobb nedvességtartalmú alapanyagok gyakoribb használata segíti a hidratálást. Ha a normál étkezések során több joghurt, kefir, hal, zöldség, gyümölcs fogy, kevesebbet kell mellé inni. A dietetikusok ezért is ajánlják ilyenkor a friss salátákat, egy-egy adagjukkal rögtön kiválthatunk egy pohár italt is, hiszen e zöldfélék 85-90%-a víz.

A legnagyobb segítség persze a klasszikus leves: hidegen vagy melegen, reggel, délben, este is elfér a nyári menüben. Ráunni sem lehet, hiszen aki a szezon egymást váltó zöldségeit, gyümölcseit használja hozzá, az mindig friss ízekkel tudja kínálni.

2018. június

Kérdése van? Hívja ingyenes zöldszámunkat
munkanapokon, 8:00-17:00 között!

06-80-200-694
FIGYELEM! 2018. december 22. – 2019. január 6. között
az ügyfélszolgálat szünetel!

Az Accu-Chek Active, Performa, Softclix, Multiclix eszközök és tesztcsíkok gyógyászati segédeszközök.
Az Accu-Chek Smart Pix leolvasó készülék információ technológiai eszköz.
Az Accu-Chek Connect orvostechnikai eszköz.
A Bio-Króm-DIA 60x tabletta étrend-kiegészítő.


E honlapon olyan termékinformációk találhatók, amelyek széles közönségnek szólnak; előfordulhat, hogy ezek a termékinformációk vagy részletes leírások az Ön országában másként nem hozzáférhetőek, illetve nem érvényesek. Kérjük, vegye figyelembe, hogy semmiféle felelősséget nem vállalunk azért, hogy Ön esetleg olyan információhoz jut, amely nincs összhangban az Ön országában érvényes jogi eljárásokkal, szabályozással vagy gyakorlattal.

a kockázatokról olvassa el a használati Útmutatót,
vagy kérdezze meg kezelőorvosát!