Aszály-veszély

Az emberi szervezet akár egy vízierőmű: ha nem kap elegendő folyadékot a működéshez, előbb csökken a teljesítménye, majd egyszerűen leáll. Már 2 százalékos hiánynál hanyatlik a figyelem, romlik a fizikai teljesítmény, s az ember feje is belefájdulhat. Aztán ahogy tovább nő a folyadékhiány, jön a szédülés, a szapora légzés, a zavartság, a fájdalmas izomgörcsök, s végül összeomlik a keringés. Vannak, akiknél az enyhébb kiszáradás is súlyosabb következményekkel jár. Ilyenek például a diabéteszesek, akik vérének cukorkoncentrációja vészesen felszökhet a folyadékvesztéstől.

A már tüneteket is okozó kiszáradást egyébként egészen könnyű összehozni. Például - mivel az idősebbek testtömegének cca. 50 százaléka a víz - egy 60 kg-os embernél a 2 százaléknyi hiány mindössze 6 dl deficitet jelent. Ez különösen csekélynek látszik, ha azt az általában elfogyasztandó napi folyadékmennyiséggel vetjük össze.

Általában úgy kalkulálnak, hogy átlagos körülmények között egy felnőtt embernek a napi veszteségei pótlására 2-2,5 liter vízre van szüksége. Ennek kisebb részét megtermeli a saját szervezete, körülbelül fél liter bekerül a táplálékaival, s marad mintegy 1,5 liter, amit meg kell innia. Persze vannak helyzetek, amikor sokkal többre van szükség a szervezet normális hidratáltságának a fenntartásához. Ilyenek például a lázas betegség, a hányás, a hasmenés, a fizikai megerőltetés, amikor akár két-háromszorosára is nő a folyadékigény.

A meleg, s a fokozott izzadás miatt a nyár szinte állandó vészhelyzetet teremt, mert sokan még a minimálisan szükséges napi 6-8 pohár folyadékot sem veszik magukhoz. Az élet itt is cáfolja azt a klasszikus hiedelmet, miszerint az emberi szervezet tudja, s jelzi, hogy mire van szüksége. A valóság ezzel szemben az, hogy a szomjúságérzés igencsak megbízhatatlan. A biztonságos folyadékpótlás rutinját pedig nagyon lassan tanulja meg az ember, s amit begyakorolt, azt viszont igen hamar kezdi elfelejteni. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSZ) szakmai hírlevele szinte minden évben szentel legalább egy tematikus számot a hidratáció nehézségeinek. Az általuk közölt adatokból is kitűnik, hogy a gyerekeket és az idősebbeket fenyegeti leginkább a kiszáradás. A kicsiket gyakran elsodorja a játék, észre sem veszik, hogy szomjasak. Pedig nekik eleve viszonylag több folyadékra lenne szükségük, s a veséik sem eléggé fejlettek a tartalékolásban. A felnőttek egy része már az ötvenes éveiben is kevesebbet iszik. Az öregedéssel aztán egyre megbízhatatlanabb lesz a szomjúságérzékelésük, amit még egyes gyógyszerek is ronthatnak. Végül pedig az elhatalmasodó feledékenység teheti teljesen bizonytalanná a folyadékpótlásukat.

Az MDOSZ hírlevelében idézett adatok szerint az idősek 20-30 százaléka dehidratált, azaz a kiszáradás jeleit mutatja. A gyereknél hasonlóan riasztó a helyzet: egy a közelmúltban végzett honi vizsgálat szerint például a 7-10 évesek negyedének a folyadékfogyasztása nem éri el még az ajánlott napi mennyiség 70 százalékát sem.

Bár a hidratáció legmegbízhatóbb eszközének az egyszerű vizet tartják a szakemberek, a kiszáradás elleni védelem kulcsa a változatosság lehet. Sokak számára egyszerűen unalmas napi 6-8 pohár vizet meginni, amikor annyi csábítóbb lehetőséget ismernek... A dietetikusok szerint kutatások is megerősítették, hogy akik naponta többfélét isznak-esznek, azok nagyobb eséllyel jutnak hozzá a számukra szükséges folyadékmennyiséghez is.

A változatosság azért is nyerő, mert - a tiszta vizet nem számítva - a különféle italoknak mind van valami további hatásuk is a hidratáláson kívül, ami miatt esetleg túladagolhatók. Azt ma már mindenki tudja, hogy rossz választás a cukros üdítőkkel való folyadékpótlás: élettanilag hasznos anyag nincs bennük, viszont annál több "üres kalória", amit ha nem égetnek el fizikai munkával, gyilkos zsírként rakódik le a szervezetben. Ezzel szemben például a tejnek jó híre van: amellett, hogy hidegen még szomjoltónak is remek, egy sor fontos ásványi anyagot, vitamint is tartalmaz. Csakhogy a tej sem energiamentes: egy pohárnyi sovány, 1,5%-osban is van 98 kcal. Ez elsőre nem látszik soknak. Ám ha valaki a teljes ajánlott, 1,5-2 literes folyadékbevitelét tejjel fedezi, máris olyan 800-1000 többletkalóriával billenti meg a napi energiamérlegét. (Ez a teljes napi szükségletének fele-harmada!)

Hasonló a helyzet az ugyancsak jó hírű valódi gyümölcslevekkel is. Javukra írható a vitamin- és rosttartalmuk, ám ezek is koncentrált energiaforrások. 2dl 100%-os narancslé is tartalmaz 96 kcal-át. Így egy naphosszat tartó "egészséges" gyümölcslevezés ugyancsak egy kisebb hizlalókúrának számít.

Gondolhatnánk, hogy az ásványvizekkel aztán már tényleg semmi baj nem lehet, a bennük oldott ásványi anyagok csak jót tesznek a szervezetnek. Ám a dietetikusok arra figyelmeztetnek, hogy még ezeket is célszerű váltogatni. Valamely vegyület túladagolását az is segít elkerülni, ha eleve az alacsony ásványianyag-tartalmú (500 mg/l alatti) palackos vizek közül választanak. Fő folyadékpótlónak különösen szerencsések az olyanok, amelyeknek a nátriumtartalma kifejezetten alacsony (kevesebb mint 20 mg/l). Ugyanis a vízzel megivott nátrium ugyanúgy terheli a szervezetet, mint az ételekkel elfogyasztott konyhasó.

A vízivás esetleges unalmát lehet enyhíteni az ízesítés variálásával is. Segíthet egy kis hozzáadott citromlé, vagy belefőzött teafű, illetve kávé. Bár ez utóbbiak - a koffeintartalmuk miatt - pörgetik is a szervezetet, így nem ajánlhatók parttalan fogyasztásra. A koffeinnek ráadásul van vízhajtó tulajdonsága is, ahogy az MDOSZ hírlevelében írják: 1 mg koffein 1,17 ml vizet hajt ki. Emiatt egy presszókávé inkább szárítja a szervezetet, ám egy tejes- vagy hosszú kávé már pozitívan járulhat hozzá a folyadékmérlegéhez.

Az alkoholt ugyancsak a vízhajtó tulajdonsága miatt tartják alkalmatlannak a folyadékpótlásra. Aki volt már valaha másnapos, az érezhette is, hogy miért. Ugyanis a másnapi kellemetlen tünetek javáért éppen a szesz okozta kiszáradás a felelős. Ám mint a kávénál, itt is számít a higítás: például a nagyon laza fröccsök már többet hozhatnak, mint visznek.

A szomjúság érzésének hiánya, illetve a feledékenység ellen be lehet vetni bizonyos trükköket is. Például az iváshoz kötődő rituálék bevezetését. Lehet ilyen akár a tízórai tejeskávé, az ebédet lezáró gyümölcslé vagy az ötórai tea... A lényeg, hogy ilyenkor nem kell érezni a szomjúságot, az ivást a napirend diktálja. Van, akinél pedig az jön be, ha a tervezett napi vízadagját minden reggel kiméri egy palackba, s maga elé teszi a munkaasztalra. Így este rögtön látja, hogy aznap rendben megitta-e a magáét?

Sokat segíthet az ügyes ételválasztás is. A nagyobb nedvességtartalmú alapanyagok gyakoribb használata segíti a hidratálást. Ha a normál étkezések során több joghurt, kefir, hal, zöldség, gyümölcs fogy, kevesebbet kell mellé inni. A dietetikusok ezért is ajánlják ilyenkor a friss salátákat, egy-egy adagjukkal rögtön kiválthatunk egy pohár italt is, hiszen e zöldfélék 85-90%-a víz.

A legnagyobb segítség persze a klasszikus leves: hidegen vagy melegen, reggel, délben, este is elfér a nyári menüben. Ráunni sem lehet, hiszen aki a szezon egymást váltó zöldségeit, gyümölcseit használja hozzá, az mindig friss ízekkel tudja kínálni.

2018. június

bottom-right-corner
Kérdése van? Hívja ingyenes zöldszámunkat
munkanapokon, 8:30-16:30 között!

06-80-200-694

Az Accu-Chek Active, Performa, Instant, Softclix eszközök és tesztcsíkok gyógyászati segédeszközök.
Az Accu-Chek Smart Pix leolvasó készülék információ technológiai eszköz.
Az Accu-Chek Connect orvostechnikai eszköz.
A Bio-Króm-DIA 60x tabletta étrend-kiegészítő.
A Bluetooth® szómegjelölés és logók a Bluetooth SIG, Inc. tulajdonában álló bejegyzett védjegyek, és a Roche által történő használatuk engedély alapján történik.

E honlapon olyan termékinformációk találhatók, amelyek széles közönségnek szólnak; előfordulhat, hogy ezek a termékinformációk vagy részletes leírások Magyarországon kívül másként nem hozzáférhetőek, illetve nem érvényesek. Kérjük, vegye figyelembe, hogy semmiféle felelősséget nem vállalunk azért, hogy Ön esetleg olyan információhoz jut, amely nincs összhangban a Magyarországon kívül érvényes jogi eljárásokkal, szabályozással vagy gyakorlattal.

a kockázatokról olvassa el a használati Útmutatót,
vagy kérdezze meg kezelőorvosát!