Böjtrendek

Ahogy elmúlnak az ünnepek, megugrik az érdeklődés a különféle fogyási módszerek iránt. A Google idei [2020] adatai szerint az év első napján e témában a következő három kifejezés vált különösen keresetté: "fogyókúra tabletta", "fogyókúrás ételek", "fogyókúra gyorsan". Ami azt is jelzi, hogy főleg gyors és egyszerű módszerek után kutat ilyenkor a magyar.

A legegyszerűbb megoldás lenne ritkábban és kevesebbet enni, ám ezt ritkábban és kevesebben is választják. Pedig nem csak nagy hagyománya van a különféle böjtöknek, de némelyik eredményességére még tudományos bizonyíték is akad. (Ellentétben megannyi népszerű, de teljesen értelmetlen "csodatévő" fogyókúrával.)

A Magyar Diabetikusok Szövetségének Táplálkozási Akadémiája néhány éve foglalkozott egyes étkezési megszorítások képzelt, illetve bizonyított hatásaival. Ott idézték azt az amerikai kutatást, amelyben Heilbronn és munkatársai az alternáló böjt (amikor is két normál étkezési nap közé mindig egy böjtit iktatnak) eredményeit vizsgálták. Erről sikerült is igazolniuk, hogy eredményes úgy a súly- mint a zsírtömegcsökkentésben. Csakhogy a böjti napokon érzett erős éhség - méréseik szerint - hetek múltán sem enyhült, így e módszer hosszabb távon aligha tartható. Utóbb egy másik amerikai vizsgálatban K. Varady és csapata e módszer egy szelídebb verzióját próbálta ki túlsúlyos alanyokon: ekkor azok a böjti napokon is ehettek, de csak a szokásos adagjuk negyedét. A súlycsökkenés náluk is működött, átlagosan 2/3 kg volt hetente, s a testzsírarányuk is javult. E mellett mérték a 8 hét alatt a kardiovaszkuláris kockázatukat is, ami ugyancsak csökkent, részint a vérnyomással, részint a "rossz" vérzsírok arányával. E jó hírek mellett a dietetikusok is megjegyezték, hogy a böjtölés így sem könnyű: megterhelő lehet, kimerítheti a szervezetet. Ráadásul, ha rendszeresen használják testsúly-kiigazításra, akkor e periódusokkal is kialakulhat a yo-yo effektus, azaz utánuk több zsír szalad fel, mint amennyi lement alattuk.

Ilyen fenyegetést nem tartalmaz, sőt még csak különösebben nehéznek sem látszik a legfrissebb böjtverzió, melyről a Cell Metabolism című folyóirat adott hírt 2019 decemberében. Az úgynevezett intervallumböjtnek az a lényege, hogy az ember nem eszik egész nap, hanem az étkezéseit beszorítja egy maga választotta 10 órás periódusba. Tehát például, ha 9-kor reggelizik, akkor este 7 után már nem eszik, vagy ha 6-kor kezd akkor legkésőbb délután 4-kor "vacsorázik". A kutatást részletesebben ismertető MedicalOnline szerint a módszert kifejezetten metabolikus szindrómásokon tesztelték egy amerikai vizsgálatban. (Azaz a résztvevők jellemzően túlsúllyal, magas vérnyomással, emelkedett vércukorszinttel és rossz koleszterin-összetétellel küzdöttek. S a kísérlet előtt - kis túlzással - végigették a napot: az első és az utolsó étkezésük között 14 óránál is több telt el.) A kutatás különlegessége az volt, hogy az időbeli korláton kívül más megszorítást nem alkalmaztak a résztvevők étkezésében. Ennek ellenére a 12 hetes periódus végére nem csak súlycsökkenést értek el (átlagosan 3,3 kg-ot), hanem csökkent a vérnyomásuk és a (HbA1c) vércukorszintjük, valamint javult a koleszterin-összetételük. Ráadásul jobban is aludtak tőle, s ez a fajta böjtölés nem is bizonyult nehezen megtarthatónak.

2020. január

bottom-right-corner
Kérdése van? Hívja ingyenes zöldszámunkat az alábbi napokon!
Hétfő, szerda, péntek: 10:00-15:00 között
06-80-200-694

Az Accu-Chek Active, Performa, Instant, Softclix eszközök és tesztcsíkok gyógyászati segédeszközök.
Az Accu-Chek Smart Pix leolvasó készülék információ technológiai eszköz.
Az Accu-Chek Connect orvostechnikai eszköz.
A Bio-Króm-DIA 60x tabletta étrend-kiegészítő.
A Bluetooth® szómegjelölés és logók a Bluetooth SIG, Inc. tulajdonában álló bejegyzett védjegyek, és a Roche által történő használatuk engedély alapján történik.

E honlapon olyan termékinformációk találhatók, amelyek széles közönségnek szólnak; előfordulhat, hogy ezek a termékinformációk vagy részletes leírások Magyarországon kívül másként nem hozzáférhetőek, illetve nem érvényesek. Kérjük, vegye figyelembe, hogy semmiféle felelősséget nem vállalunk azért, hogy Ön esetleg olyan információhoz jut, amely nincs összhangban a Magyarországon kívül érvényes jogi eljárásokkal, szabályozással vagy gyakorlattal.

Töltse le még ma a DKP applikációt az App Store-ból vagy a Google Play Áruházból!

a kockázatokról olvassa el a használati Útmutatót,
vagy kérdezze meg kezelőorvosát!