Élvezet, ami fiatalít

Az öregedés kísérőjelenségei - köztük a mozgás és a gondolkodás elbizonytalanodása, a kedélyállapot romlása - önmagukban is terhesek, ráadásul nehezítik a krónikus betegségek menedzselését is. A megelőzéshez adott tanácsok legtöbbje pedig maga is "megszorító jellegű": valami plusz erőfeszítést, lemondást kíván. Így különösen üdítő olyan módszerekről olvasni, amelyek önmagukban is élvezetesek, s e mellé még az öregedés valamely kellemetlen hatásának tompítását is ígérik.

Élvezet, ami fiatalítIlyen volt az a tanulmány is, amelyről júniusban [2022] számoltak be az Egészségfejlesztés című folyóiratban. Brazil napközikben vizsgáltak olyan 60-90 éveseket, akik részt vettek egy három hónapos úgynevezett "Senior Dance" programban. A módszert eredetileg mintegy fél évszázada Németországban dolgozták ki, s az volt a lényege, hogy idős emberek jellemzően népdalokra körben táncolnak. Azt várták ettől, hogy a rituális, de változékony mozgás nem csak a csontozatukra, izomzatukra, szívükre és az ereikre hat fiatalítóan, hanem a központi idegrendszerükre is jó hatással lesz. A brazil vizsgálat is ezt a feltételezést kívánta kontrollálni.

A három hónap alatt hetente három alkalommal, összesen 40 órányit táncoltak a résztvevők. A tesztek azt mutatták, hogy ennek nyomán javult a mozgékonyságuk és az egyensúlyérzékük, csökkent az elesésük kockázata, s ritkábban mutatták a szorongás jeleit is. A kísérlet azonban ahhoz nem volt elég hosszú, hogy a koreográfiákkal kapcsolatos folytonos tanulás kimutatható hatással legyen a résztvevők gondolkodásának élénkülésére is. Viszont az életminőségük javulása szociális téren is megmutatkozott: a közös tánc alkalmat és segítséget kínált új kapcsolatok kialakítására, elmélyítésére.

Ugyancsak az Egészségfejlesztésben ismertették ez év elején azt a majd’ hét évtizedet átfogó skót vizsgálatot, amely a játékok "fiatalító" hatását kutatta. Azt találták, hogy akik életük során sokat foglalkoztak ilyesmivel, azok általában jobb szellemi állapotban érték meg a hetvenedik évüket. A kutatás során olyan (nem digitális) játékok hatását vettek figyelembe, mint például a hagyományos társasok, a kártyák vagy a sudoku. De az is kiderült, hogy az ezekkel való heti többszöri időtöltés még "késői korrekcióra" is alkalmas. Ugyanis azt tapasztalták, hogy az eleve sokat játszók szellemi hanyatlása is lassabb a hetvenes éveikben. Sőt, akik 70 és 80 között kaptak rá jobban ezekre a játékokra, azok azzal lassíthatták is egyes képességeik kopását. Különösen a memóriájukat és a gondolkodásuk sebességét érintette ez a nyereség.

WEB/ART/C/2022/VII/01-05v.

(https://www.researchgate.net/publication/315371652_Impact_of_Senior_Dance_on_emotional_and_motor_parameters_and_quality_of_life_of_the_elderly)
(https://academic.oup.com/psychsocgerontology/article/75/3/474/5628188)