Időzavar

Bár már mögöttünk az őszi óraátállítás, sokan vannak, akik a hatását még hetekig fogják érezni. Az gyakran idézett tapasztalat, hogy a váltás másnapján több a közlekedési baleset. Egy svéd vizsgálat azt is bizonyította, hogy néhány napig a szívrohamok számában is érzékelhető a változás: míg a nyári időszámításra való tavaszi áttéréskor sokasodnak, addig a hosszabb alvást engedő visszaálláskor kevesebb fordul elő belőlük. Valentyin Pokrovszkij orosz akadémikus tapasztalata még meglepőbb, szerinte nem is a "másnap" a legkritikusabb, hanem a váltást követő 14-15. nap, amikor - adatai szerint - a szokásosnál mintegy 17 százalékkal többen igényelnek sürgősségi ellátást.

Abban egyetértenek a tudósok, hogy az efféle hirtelen váltások komoly stresszt jelentenek a szervezet számára: megzavarják az alvás-ébrenlét ciklust, az anyagcserét, sőt az immunrendszert is. Ezek magyarázhatják a koncentrációzavarokat, a rossz közérzetet, meg az egészségi panaszok megszaporodását.

Az emberi szervezet számos folyamata meghatározott ritmusban működik, aminek vezérlését legtöbbször a külső fény adja. Az ember alapvetően úgy van kitalálva, hogy világosban legyen aktív, a sötétben pedig pihenjen. Számos kutatás utal arra is, hogy a test még ezen belül is szereti a ritmust: kiegyensúlyozottabban működik, ha azonos időpontokban ébred, tér nyugovóra, vagy jut táplálékhoz. Ha ezektől durván eltérítik, akkor arra gyakran betegséggel reagál.

Az amerikai Brigham Young Egyetem kutatói a testsúly és az alvás kapcsolatát vizsgálták, s arra jutottak, hogy akiknél nagyobb volt a napi alvásadag ingadozása, azok hajlamosabbak az elhízásra, mint akik ritmusosabban alszanak. A holland Leideni Egyetem munkatársai egy alkalmi megvonás hatását vizsgálva találták azt, hogy ha a 8 órához szokott emberek egyszer csak 4 órát tudnak aludni, arra a szervezetük azonnal reagál az inzulinérzékenységük 18-25%-os csökkenésével. Más kutatások is utalnak arra, hogy az alvás hiánya, ritmusának megzavarása a cukorbetegségéhez hasonló tüneteket okoz, illetve - például az étvágy fokozásával is - segíti az elhízást.

Egy egészen friss svájci-francia-angol eredmény pedig - amelyről a minap a MedicalOnline számolt be -, azt bizonyította, hogy a vázizom zsírösszetétel-változásának is van egy saját periodicitása, ami a sejtek cukorfelvevő képességét ritmizálva szabályozhatja az anyagcserét.

Egy másik vizsgálatsor az alvás-ébrenlét ciklus és a rákkockázat összefüggéseire világít rá. Az régebben ismert, hogy a három műszakban dolgozók, valamint a légiutas-kísérők között magasabb a rosszindulatú melldaganat előfordulásának esélye. Két éve a hollandiai Erasmus Egyetem kutatói igazolták először állatkísérlettel, hogy a fény-sötétség ciklus megzavarása valóban növeli a rákkockázatot. Mellesleg azt is kimutatták, hogy a ritmusukból kibillentett egerek sokkal kövérebbek lettek ugyanannyi tápláléktól is, mint a kontrollcsoport tagjai.

A jelenség megértéséhez közelebb vihet az a kutatás, amiről az Orvostovábbképző Szemle Online számolt be a minap. Az amerikai rákkutató Parveen Bhatti és munkatársai úgy találták, hogy az ember saját DNS-javító funkciója hatékonyabb éjjel, mint nappal. Mondhatni: a háborítatlan alvás - sok más feladata mellett - a szervezet egyik rákelhárító eszköze is. Ehhez azonban szükség van elegendő alváshormonra is, ami a szervezet "éjszakai" teendőit hangolja össze. Az úgynevezett melatonint az agyban a tobozmirigy állítja elő: rendesen este 7-8 körül kezd felszaporodni, éjjel 1-2 körül van a csúcson, majd reggelig - amikor már kelni kell - egyre csökken a mennyisége. Legkönnyebben az alszik jókat, akinek a napirendje alkalmazkodik e ritmushoz. S egyebek mellett ezért válhat gyötrővé a váltóműszak, az időzónák átlépése, s esetleg az óraátállítás is.

Ám nem csak az ilyen külső kényszerek ronthatják el az alvást. Magunknak sokkal többet árthatunk, mint az évi kétszeri óraugrás! A melatonintermelés ugyanis nagyon érzékeny a külső körülményekre. Egy bekapcsolva hagyott tévé, de még akár egy laptop vagy egy okostelefon fénye is elég lehet ahhoz, hogy ne képződjön belőle elegendő a nyugodt alváshoz.

Kérdése van? Hívja ingyenes zöldszámunkat!
06-80-200-694

Az Accu-Chek Active, Performa, Softclix, Multiclix eszközök és tesztcsíkok gyógyászati segédeszközök.
Az Accu-Chek Smart Pix leolvasó készülék információ technológiai eszköz.
A Bio-Króm-DIA 60x tabletta étrend-kiegészítő.


E honlapon olyan termékinformációk találhatók, amelyek széles közönségnek szólnak; előfordulhat, hogy ezek a termékinformációk vagy részletes leírások az Ön országában másként nem hozzáférhetőek, illetve nem érvényesek. Kérjük, vegye figyelembe, hogy semmiféle felelősséget nem vállalunk azért, hogy Ön esetleg olyan információhoz jut, amely nincs összhangban az Ön országában érvényes jogi eljárásokkal, szabályozással vagy gyakorlattal.

a kockázatokról olvassa el a használati Útmutatót,
vagy kérdezze meg kezelőorvosát!