Itt a telefonos segítség!

Mint a ritka kincsek, úgy értékelődtek fel a közelmúltban az orvos-beteg találkozások. Az egészségügyi szakembereket hónapokra lekötötte a járvány, számos rendelés formálisan is szünetelt. A legtöbb helyen a halaszthatatlan esetekre korlátozódott az ellátás. A betegek jó része is igyekezett inkább elkerülni a rendelőket, mint potenciális vírus-cseretelepeket. Még akkor is, ha segítségre lett volna szüksége. Egy júliusban [2021] publikált friss felmérés szerint a magyarok több mint harmada nem fordult orvoshoz a pandémia idején olyan egészségügyi problémával, amivel pedig korábban megtette volna azt. A kutatásból - amit az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete (AIPM) szponzorált - az is kitűnt, hogy valamilyen szűrővizsgálatot az emberek 31 százaléka halasztott el, míg kontrollt 26 százalékuk mulasztott a rendkívüli helyzet miatt.

Itt a telefonos segítség!Amikor ennyire nehézzé válik, hogy az emberek időpontot kapjanak egy orvostól, akkor különösen nagy lesz a tétje annak, hogy mennyire sikerül jól kihasználniuk a találkozást. A kérdezők ez irányba is tapogatóztak, s azt találták, hogy a magyar betegek meglehetősen pazarlóan bánnak e lehetőséggel. Ugyanis a válaszolók 48 százaléka egyáltalán nem szokott készülni az orvosával való találkozóra. Csupán 6 százalék gondolja át jó előre, hogy mit fog mondani, s milyen kérdésekre akar választ kapni. 44 százalék ugyan szintén próbálkozik ezzel, de már csak röviddel a találkozó előtt. S mindössze minden ötvenedik válaszoló mondta azt, hogy a biztonság kedvéért össze is írja, hogy miket akar megkérdezni, illetve elmondani, ha végre eljut az orvoshoz.

Az AIPM most közzétett egy ingyenes mobiltelefonos applikációt, amely segíthet minél többet kihozni e találkozásokból is. (Ezt a Tájékozottbeteg.eu oldalon érhetik el.) Az app végigvezeti a gazdáját azokon a kérdéseken, amelyek egy-egy panasz esetén fontosak lehetnek a terápia megbeszéléséhez. Ez már a felkészülés idején is hasznos, de abban is segíthet, hogy az orvostól szerzett fontosabb információk, később se merülhessenek feledésbe.

A már említett kutatásból is kitűnt, hogy bár a betegek és orvosaik között is igen gyakori téma a laborleletek értelmezése, a többség nem éri be ezzel. A válaszolók 55 százaléka internetes kutatást is végez, míg 51 százaléknyian a családtagok, barátok ismereteire is igényt tartanak ehhez. Így bekerült a telefonos segítőbe egy olyan modul is, amely a laborkifejezések és -értékek világában kínál orvosilag is korrekt eligazítást. Néhány sokakat érintő betegséggel, valamint a védőoltásokkal is foglalkozik egy-egy modul, de talán izgalmasabb a szűrés-ajánló. Ez ugyanis személyre szabható: a felhasználó neme és életkora alapján mutatja az ajánlott szűrővizsgálatokat, s kívánságra emlékeztet is azokra.