Karcsúbb menü = bővebb élet

Néhány évtized óta gyűlnek a tudományos adatok, amelyek arra utalnak, hogy a kevésbé energiadús étrend meghosszabbítja az életet. Egyes kísérleti állatoknál korábban már 40 százalékos élettartam-növekedést is sikerült elérni azzal, hogy csökkentett kalóriatartalmú kosztra fogták őket.

Persze ami legyeknél és egereknél működik - ráadásul könnyen meg is figyelhető - az még nem biztos, hogy az emberek számára is alkalmas életvezetési tanácsnak. A jelenség iránt akkor nőtt meg igazán a tudományos érdeklődés - emlékeztetett a minap a MedicalOnline - amikor néhány esztendeje publikálták egy hosszútávú megfigyelés eredményét, ami főemlősöknél is bizonyította az összefüggést. Sőt, a Wisconsin-Madison Egyetemen vizsgált rhesusmajmok nem csupán tovább éltek, hanem tovább is maradtak egészségesek. A kísérleti csoportba tartozók étrendjét korlátozták: bár a szükséges tápanyagokat változatlanul megkapták, az energiatartalmat 30 százalékkal csökkentették. Ezzel szemben a kontrollcsoportban továbbra is mindegyik annyit ehetett, amennyit akart. A következmények markáns különbséget mutattak: a betegségek (köztük a diabétesz) kialakulásának esélye 2,9-szer, a halálozásé pedig 3-szor akkora volt a korlátozás nélkül evők között, mint a "kalóriakorlátos" majomcsoportban.

Aztán 2017 decemberében a The Journals of Gerontology beszámolt egy vizsgálatról, amely elsőként igazolta, hogy embereknél is érvényesül a "kalóriarestrikció" jótékony hatása. Daniel W. Belsky és munkatársai azt bizonyították, hogy az energiabevitellel kevésbé terhelt szervezet lassabban öregszik. Ehhez a vizsgálatban résztvevők olyan "laborértékeit" elemezték, amelyek tapasztalat szerint jól jellemzik az ember biológiai életkorát. Összességében azt találták, hogy két év alatt az átlagosan mintegy 10%-os kalóriacsökkentéssel élő csoport tagjainak szervezete hatod annyit öregedett, mint a szokásos energiamennyiséget fogyasztóké. Megállapították továbbá, hogy ez a pozitív eredmény nem az előbbiek testsúlycsökkenéséből fakadt. Valamint azt is igazolva látták, hogy a radikálisabb kalóriavisszafogás nagyobb eredményt hoz a szervezet fiatalságának megőrzésében is. A kutatók arra is felhívták a figyelmet, hogy a vizsgált csoport átlagéletkora nem érte el a negyvenet, azaz a biológiai öregedés már a fiatal felnőtteknél is látványosan lassítható. Vagyis az öregkori betegségek elkerülését már jóval azok megjelenése előtt meg kell, illetve meg lehet alapozni.

Az energiamegszorítás hatásmechanizmusát még kutatják. A rhesusmajmos vizsgálatban résztvevő Rozalyn Anderson korábban úgy fogalmazott erről, hogy a kalóriamegvonás valahogy újraprogramozza az anyagcserét, s ez a kor előrehaladtával is segítheti a szervezet alkalmazkodóképességét.

Bármennyire is ígéretesek ezek a tudományos eredmények, aligha fogják hamarosan felforgatni a honi táplálkozási szokásokat. Ehhez az érzékenység és gyakran a döntést segítő ismeretek is hiányoznak - derült ki az eNet piackutató 2017 nyarán készült felméréséből. Az arról vallott, hogy a honi közönség az élelmiszervásárlásnál számos dologra sokkal jobban figyel, mint az energiatartalomra. A döntési szempontok rangsorában az élen a tartósítószerek állnak, majd jön a cukor, a színezék, a szénhidrát, meg a zsír, s csak a vitaminok, a só és az ásványi anyagok után jön az energiatartalom. Ez utóbbira a vevők alig negyede ügyel, harmadannyian, mint a tartósítószerekre. A napi fogyasztás számontartásakor már több figyelem jut az energiára, ott a szénhidrát és a cukor mögött rögtön - igaz kissé leszakadva - a kalóriabevitel következik. E szerint az emberek fele figyel a napi energiafelvételére. Ám ennek eredményessége kérdéses, ugyanis az is kitűnt a lekérdezésből, hogy az árucímkéket, az ott olvasható tápértékinformációkat sokan nem tudják értelmezni. Így például a vásárlóknak csak a harmada van azzal tisztában, hogy a kJ-ban és a kcal-ban megadott értékek ugyanazt az energiatartalmat jelölik, csak éppen más mértékrendszerben. Ahogy az is sokaknak problémát okoz, hogy mely tápanyagok energiahordozók. A szénhidrát, a cukor és a zsír esetében ezt még igen jó aránnyal tippelik, de a fehérjékről csak minden második ember tudja, hogy azok is beleszámítandók az energiamérlegbe.

Kérdése van? Hívja ingyenes zöldszámunkat!
06-80-200-694

Az Accu-Chek Active, Performa, Softclix, Multiclix eszközök és tesztcsíkok gyógyászati segédeszközök.
Az Accu-Chek Smart Pix leolvasó készülék információ technológiai eszköz.
A Bio-Króm-DIA 60x tabletta étrend-kiegészítő.


E honlapon olyan termékinformációk találhatók, amelyek széles közönségnek szólnak; előfordulhat, hogy ezek a termékinformációk vagy részletes leírások az Ön országában másként nem hozzáférhetőek, illetve nem érvényesek. Kérjük, vegye figyelembe, hogy semmiféle felelősséget nem vállalunk azért, hogy Ön esetleg olyan információhoz jut, amely nincs összhangban az Ön országában érvényes jogi eljárásokkal, szabályozással vagy gyakorlattal.

a kockázatokról olvassa el a használati Útmutatót,
vagy kérdezze meg kezelőorvosát!