Krónikus étvágygerjesztők

Az ünnepi trakták másnapján az ember hajlamos megfogadni, hogy a jövőben erősebb kontroll alá vonja az étkezését. Sőt még az is lehet, hogy elhatározza, számolni is fogja az elfogyasztott kalóriákat: legalább ne hízzon tovább. Komoly próbatétel ez és sokan is buknak bele. S ami még rosszabb, gyakran nem is értik, hogy miért. Bűntudatot okoz, mert a jellemgyengeség bizonyságának látják, holott talán csak nem volt eléggé körültekintő a fogadalomtevő. Sokakat óvhat meg a kudarctól, ha nem csupán a kalóriákat akarják korlátozni, hanem az étkezések meghatározó körülményeit is igyekeznek uralni.

Forgács Attila és szerzőtársai a Magyar Tudomány egy korábbi számában rendszerezték azokat a tényezőket, amelyek "nem engedik" abbahagyni az evést, akkor sem, amikor az ember már jóllakott. A "Globesity, a tömeges elhízás pszichológiája" című tanulmányukban úgy érvelnek, hogy a modern ember táplálkozását már nem az éhség, illetve a jóllakottság érzései vezérlik. Ezt a természetes szabályozást már a legkisebbeknél felülírják. Például amikor a csecsemőket szigorú időterv szerint etetik, vagy később is, amikor "csak még egy falatot a nagyi kedvért!" nógatással diktálják beléjük az ételt. De akkor is, amikor rendre süteménnyel vigasztalják a bánatos gyerekeket. Így mire felnőnek, számukra az étel már szinte univerzális megoldókulcs lesz: esznek örömükben, esznek bánatukban, esznek, ha magányosak, s esznek, ha végre jó társaságban lehetnek... Emiatt aztán - ahogy a tanulmány szerzői fogalmaznak - a kövér embernek valójában nem is a teste, hanem a lelke éhes. Azaz, hiába számolgat valaki jól, s látja tisztán, hogy mi az a napi kalóriahatár, amit nem kéne átlépnie, a lelki tényezők kontrollja nélkül ez kevés lesz a sikerhez.

A tanulmány számba is vesz néhány tipikus "veszélyzónát". Olyan helyzeteket, lelki tényezőket idéznek meg, amelyek hatására sokkal könnyebb elveszíteni a mértéket. Így például a - "nyugalomevésnek" is nevezett - közös családi vagy csapatépítő baráti étkezéseket, amelyek erős forrásai az összetartozás, a biztonság, a megpihenés élményének.

A közös evés gyakran megjeleníti a résztvevők dominanciaviszonyait is. Az állatvilágból is jól ismert, hogy a falka vezére eszik, és válogat először. Egy nagy családi asztalnál a hatalmi játszmáknak számtalan finomabb változata is megjelenhet. Ki kinek a főztjét eszi meg és kinek az anyjáét nem hajlandó? Kinek a kínálását utasíthatja a vissza? Kínálják-e vagy rögtön szednek is a vendégnek? Mondhat-e nemet ételre-italra sértődés, veszekedés nélkül? Értik-e, hogy a tukmálás mindig támadás a kontrollált evők ellen?

Ám, még ha abszurdnak is tetszhet, a védekezésnek is lehet az evés az egyik formája. S nem is feltétlenül azért, mert megóv az éhenhalástól. A szerzők idéznek egy kísérletet is annak bizonyságára, hogy a zsírszövet pszichikus védőfalként is működik. Az említett kutatásban azt mutatták ki, hogy a kövér kisgyerekeknek kisebb a biztonsági térigénye, jobban elviselik az idegenek testi közelségét. Egy másik vizsgálat pedig arra utalt, hogy a sikeres nagy fogyással a páciensek elveszíthetik a korábbi alkatukból adódó biztonságérzetüket is. Tapasztalták: pszichoterápiás segítség híján gyakoribbak lettek a szorongásos, depressziós panaszaik. Ez is lehet az egyik oka a jelentős fogyást sokszor követő gyakori visszahízásnak, illetve jojózásnak. A belső késztetések mellett számos külső csáberő is dolgozik az étkezések sikeres kontrollja ellen. Ezek egy részének az ember öntudatlanul maga nyit utat, például a nassolnivalók folytonos kézközelben tartásával, vagy az evés közben való (figyelemelterelő) facebookozással. Míg másokat az élelmiszeripar, vagy a kereskedelem használ ki tudatosan, hogy még több enni-innivalót tudjon eladni.

Forgács Attiláék tanulmánya is emlékeztet arra a korábbi kutatásra, miszerint az élelmiszervásárlások több mint kétharmada nem tervezett, nem tudatos, csupán pillanatnyi benyomások hatására történik. Ami ugyancsak jól mutatja, hogy az étkezés kontrollálása nem egyszerűen akaraterő, számológép és kalóriatáblázat kérdése. Nagyon sokirányú figyelmet igényel, s olykor éppen olyan egyszerű trükköket, amilyeneket a "másik oldal" is használ. Például azt, hogy az ember csakis evés után megy élelmiszerboltba. Vagy, hogy mindig használ előre megírt bevásárlólistát, amihez aztán tarthatja magát.

2019. január

Kérdése van? Hívja ingyenes zöldszámunkat
munkanapokon, 8:00-17:00 között!

06-80-200-694

Az Accu-Chek Active, Performa, Instant, Softclix eszközök és tesztcsíkok gyógyászati segédeszközök.
Az Accu-Chek Smart Pix leolvasó készülék információ technológiai eszköz.
Az Accu-Chek Connect orvostechnikai eszköz.
A Bio-Króm-DIA 60x tabletta étrend-kiegészítő.


E honlapon olyan termékinformációk találhatók, amelyek széles közönségnek szólnak; előfordulhat, hogy ezek a termékinformációk vagy részletes leírások az Ön országában másként nem hozzáférhetőek, illetve nem érvényesek. Kérjük, vegye figyelembe, hogy semmiféle felelősséget nem vállalunk azért, hogy Ön esetleg olyan információhoz jut, amely nincs összhangban az Ön országában érvényes jogi eljárásokkal, szabályozással vagy gyakorlattal.

a kockázatokról olvassa el a használati Útmutatót,
vagy kérdezze meg kezelőorvosát!