Téli sport a nappaliban

Nem kell ahhoz "vírushelyzet", hogy ilyentájt takarékosabban bánjanak az emberek a szabadtéri programokkal. Ha cudar a világ odakint, nem csak a munka, az ügyintézés látszik túl terhesnek, még a mozgás öröme is kevésbé vonzó. Ráadásul most még a fertőzésveszély is rontja a klímát, s nehezíti a karácsonyi kiengedés után esedékes felpörgést. Egy lakásban sokkal nehezebben jön össze az oly' gyakran emlegetett és kívánatosnak tartott napi 10 ezer lépés. S a szívet megdobogtató napi legalább 20 percekre is sokkal könnyebben akadna alkalom a szabad ég alatt. De talán mégis az a legrosszabb, hogy aki beszorul a lakásába, az jobbára ülve tölti az idejét. Annak gyilkos voltáról pedig mind gyakrabban szólnak a tudományos hírek. Ám az utóbbiak között - még karácsony előtt - akadt egy, amely azzal biztat, hogy egészen csekély erőfeszítéssel is lehet csökkenteni az ücsörgés egészségpusztító hatását.

Téli sport a nappaliban Ulf Ekelund és munkatársai a British Journal of Sports Medicine című folyóiratban bemutatott tanulmányukban több mint negyvenezer ember fizikai aktivitását és további sorsát tekintették át. Arra voltak kíváncsiak, hogy mennyi mozgással lehet ellensúlyozni a hosszas ülőfoglalatosságok kockázatait. Alanyaik gyorsulásmérőt viseltek, így nem kellett tartani az önbevallásból fakadó torzításoktól. (Korábbi tapasztalatok szerint az emberek hajlamosak az ülésidejüket alul-, míg a mozgásidejüket túlbecsülni.) A résztvevők átlagos ülésideje napi 8,5-10,5 óra volt, míg a mérsékelten intenzív mozgással töltött idejük 8-35 perc. A legkisebb korai halálozási kockázatot azok viselték - s ez nem is volt nagy meglepetés -, akik a legkevesebbet ültek, s amellett a legtöbbet mozogtak. A skála másik végére - 260%-kal nagyobb rizikóval - azok kerültek, akik a legtöbb időt töltötték ülve, s legkevesebbet mozgással. Ez ugyancsak nem volt váratlan eredmény. Az viszont már érdekesebb, hogy napi 30-40 perc mérsékelten intenzív mozgás mellett már nem volt lényeges rizikókülönbség a nap folyamán a legkevesebbet, illetve a legtöbbet ülő egyharmad között. E szerint a nagyobb fizikai aktivitás képes a passzivitásban töltött hosszabb idő egészség-rizikóját enyhíteni. S létezik e hatás tükörképe is: ha kevesebb a teljesen mozgásmentes idő, akkor a csekélyebb fizikai aktivitás is könnyebben "hasznosulhat". Erre utal a vizsgálatnak az az eredménye, hogy a legkevesebbet ülő alanyok harmadánál már napi 11 perc mozgással is közel akkora rizikócsökkenést lehetett elérni, mint a 30 percessel.

Persze aki a maga 11 perces napi szívdobogtatásra megtalálja a módot, annak meglesz az a 30 percesre is. Igaz, ez most a négy fal között nehezebb, de azért akad hozzá segítség. A Magyar Egyetemi-Főiskolai Sportszövetség rengeteg online sportolási lehetőséget gyűjtött össze a honlapján. A választék lenyűgöző: van ébredés utáni gerinctorna, kardióedzés eszközök nélkül, digi-tesi kutyával, teknőssel, macskával, miképpen egyensúlyfejlesztő, illetve saját testsúlyos gyakorlatok szoba-körülményekre szabva, de találnak akár stresszoldó szatmári táncokat is az izzasztó lazuláshoz... Szinte kizárt, hogy a mintegy kétszáz zömében videóval megerősített otthoni mozgás-ajánlat közül se találjon valaki kedvére valót. De ha mégis így alakulna, akkor ott van következő segítségnek a Magyar Szabadidősport Szövetség szenioroknak szánt oldala. Ott naponta van két online tornaóra, egy reggel, s egy délután. Ha ezeket a negyed-egyórás átmozgató, erősítő vagy éppen táncos programokat rendszeresen végigcsinálják, akkor az után már akár a tévé elé is nyugodtan leülhetnek (egy kicsit;)

2021. január

bottom-right-corner
Kérdése van? Hívja ingyenes zöldszámunkat az alábbi napokon!
Hétfő, szerda, péntek: 10:00-15:00 között
06-80-200-694

Az Accu-Chek Active, Performa, Instant, Softclix eszközök és tesztcsíkok gyógyászati segédeszközök.
Az Accu-Chek Smart Pix leolvasó készülék információ technológiai eszköz.
Az Accu-Chek Connect orvostechnikai eszköz.
A Bio-Króm-DIA 60x tabletta étrend-kiegészítő.
A Bluetooth® szómegjelölés és logók a Bluetooth SIG, Inc. tulajdonában álló bejegyzett védjegyek, és a Roche által történő használatuk engedély alapján történik.

E honlapon olyan termékinformációk találhatók, amelyek széles közönségnek szólnak; előfordulhat, hogy ezek a termékinformációk vagy részletes leírások Magyarországon kívül másként nem hozzáférhetőek, illetve nem érvényesek. Kérjük, vegye figyelembe, hogy semmiféle felelősséget nem vállalunk azért, hogy Ön esetleg olyan információhoz jut, amely nincs összhangban a Magyarországon kívül érvényes jogi eljárásokkal, szabályozással vagy gyakorlattal.
BGM/WS/C/2020/01v.

Töltse le még ma a DKP applikációt az App Store-ból vagy a Google Play Áruházból!

a kockázatokról olvassa el a használati Útmutatót,
vagy kérdezze meg kezelőorvosát!